Okavango Experience - Reisverslag uit Maun, Botswana van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Okavango Experience - Reisverslag uit Maun, Botswana van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Okavango Experience

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 September 2017 | Botswana, Maun

Hoi allemaal,

Na een weekje in Afrika, werd het weleens tijd om eens op te schrijven wat we allemaal al gezien en gedaan hebben.

Op woensdag 30 Augustus vertrokken John en ik in alle vroegte met de eerste trein naar Schiphol. Na een 11 uur durende KLM-vlucht kwamen we om half tien ‘s avonds aan op Johannesburg International Airport. Gelukkig stond er al een chauffeur voor ons te wachten die ons naar het hostel zou brengen. Wat een uitgestrekte stad is Johannesburg zeg, over grote vierbaanse snelwegen (ja die hebben ze zelfs hier) moesten we naar de andere kant van de stad.

Johannesburg is de grootste stad van zuidelijk Afrika en bestaat pas 130 jaar. Toen er eind 19e eeuw goud werd gevonden, kwamen er uit heel Afrika en de rest van de wereld mensen naar toe om geluk te zoeken. Nu beslaat de stad maar liefst een gebied van 100 bij 60 km, en dit is een gebied vol tegenstellingen. Zwart versus blank, arm versus rijk en centrum versus townships. Tijdens de apartheid was er een harde rassenscheiding. Alle zwarten werden uit de stad verbannen naar de zogenoemde townships. Apartheid is afgeschaft, maar de verschillende schillende tussen de stad en de townships zijn nog groot. Ons eerste hostel stond in het Soweto township. Op onze eerste dag hebben we hier een fietstocht gemaakt. Erg indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven. Kleine huisjes, onverharde wegen, afval op straat, de foto’s laten het beter zien dan ik kan beschrijven. Ook zijn we langs enkele belangrijke historische plaatsen gereden zoals de huizen van Nelson Mandela en Desmond Tutu, en het Hendrik Pieterson Memorial voor de grote scholieren opstand tijdens de apartheid.

‘s Avonds aten we bij het restaurant van het hostel. Er werd daarna een storytelling georganiseerd rond het kampvuur waarbij twee dames uit Soweto kwamen vertellen over hun leven gedurende de apartheid en het verzet daartegen van het ANC. De volgende dag zagen we het andere gezicht van Jo’burg of Jozi zoals iedereen het hier noemt. In het centrum van de stad deden we een hop-on hop-off tour die stopte op belangrijke plaatsen als Consitution Hill en het Apartheidsmuseum. De stad is op Cairo na, de grootste van het continent en heeft een economie die vooral gebasseerd is op goudwinning. Nog steeds word er in dit gebied ruim een kwart van ‘s werelds goud gewonnen.

Na twee dagen Jo’burg te hebben verkend, ontmoetten we in de avond het reisgezelschap voor onze 10-daagse groepsreis door Botswana naar de Victoria Falls. En kregen we de eerste uitleg over de reis. Met een gevarieerd gezelschap en een chauffeur, kok, en reisleider verbleven we die nacht in het Holiday Inn in Jo’burg.

We begonnen al vroeg op 2 september. Om 5.45 verzamelden we bij de receptie en stapten we in onze truck. Een op maat gemaakte combi van een bus en een truck, die over de Afrikaanse verharde en onverharde wegen kan rijden. Deze dag hebben we vooral veel gereden, met wat sanitaiere tussenstops (bushi-bushi) en de grensovergang naar Botswana. Na de grens hadden we ook even tijd om iets te eten. Met een aantal uit de groep besloten we iets lokaals te eten wat daar op het vuur werd gekookt. Typisch voor hier is ‘pap’ een soort dikke brei van gekookt maismeel. Dit gaat samen met gestoofd vlees (rund of geit) en iets van groente wat op spinazie lijkt.

Rond een uur of half vier kwamen we aan bij Khama Rhino Sanctuary. Hier hadden we even tijd om het kamp op te zetten. Aan alle kanten van de truck werden kleppen open getrokken en er kwam vanalles uit. Tenten, matrassen, tafels, potten, pannen, enz. Met z’n tweeën zette iedereen de tenten op en toen werden we door twee open trucks opgehaald om voor de eerste keer op safari te gaan. In het Rhino Sanctuary (8000 ha) leven ongeveer zeventig neushoorns. Hier worden ze beschermd tegen stroperij. Dus we hoopten op z’n minst een neushoorn te kunnen spotten. Plekken met begroeiing werden afgewisseld met open vlaktes. Als eerst zagen we een impala en al snel volgden er meer. Ook spotten we al giraffen, steenbokken, zebra’s en verschillende soorten vogels. En na een tijdje zagen we een witte neushoorn in de open vlakte staan. Geweldig! We kwamen met de jeep tot op 50 m afstand. Toen hij ook nog begon te lopen en vlak voor ons de weg over stak was hij nog veel dichterbij. Ook nog naar een ander deel van het park geraced om een zwarte neushoorn te zien. Deze stond net op een open kampeerplek en konden we weer van dichtbij zien. First one down, four more to go! De eerste safari was geweldig. We waren klaar voor meer.

Na de eerste nacht kamperen stonden we weer vroeg op om te vertrekken naar Maun, het stadje aan de ingang van de Okavango Delta. Dit was vooral een reisdag, waarin we een hele afstand hebben afgelegd. In Maun hebben we even wat gegeten en water en snacks ingeslagen voor een paar dagen buiten de bewoonde wereld. Daarna lekker afgekoeld in het zwembad op de campsite.

Op maandagochtend in alle vroegte de tenten afgebroken. Toen werden we opgehaald door safaritrucks om naar de mokoro opstapplaats te rijden. Halverwege de rit kwamen we al een groep van 6 olifanten tegen. Deze staken net voor ons de weg over. Gigantische beesten. Dat was al een goed begin van het avontuur. Na aankomst werden alle kampeerspullen in mokoro’s geladen. Van oudsher zijn dit een soort kano’s gemaakt van uitgeholde boomstammen. Nu gebruiken ze plastic boten. In plaats van peddels, wordt de mokoro door een poler met een lange stok voort geduwd. Een hele groep mokoro’s met alle bagage en alle medereizigers werd door een groep polers door de Okavango Delta gevaren. Een gebied van 18000 km2 met grote vlaktes vol ondiep water en daartussen eilanden van verschillende groottes. Tijdens het varen zijn we vooral door de ondiepe en met waterplanten begroeide delen gegaan. Op een diepere plek hebben we nijlpaarden proberen te spotten. We hebben ze gehoord, en een enkele kop boven het water uit zien komen, maar dat was erg ver weg. Tijdens het opzetten van het kamp werden er alweer olifanten gezien. Erg dichtbij het kamp zelfs. Met één van de gidsen gingen we erop af en zagen ze van een afstandje. Tijdens de middag hebben we zelf mokoro kunnen varen. Dat is toch moeilijker dan het lijkt. Daarna nog een heerlijke duik gemaakt in een dieper stuk van de delta. Een welkome afkoeling na de middaghitte. In de namiddag begonnen we aan een wandel safari, echter olifanten hebben we niet meer gezien. Wel zebra’s, impala’s en verschillende vogels waaronder een visarend.

Na alweer een maaltijd - bereidt door onze kok Ivan z’n mobiele keuken - hebbennwe de avond volgemaakt rond het kampvuur. De tweede dag in de delta begon wederom vroeg. Na een snel ontbijt begonnen we aan een lange wandelsafari op een ander eiland. In verschillende groepjes liepen we het eiland rond, maar het lot was ons niet gunstig gezind. In het begin zagen we wel een kudde zebra’s, maar daarna geen wildlife meer gezien. Vandaar dat we met een kleiner groepje besloten ‘s middags nog een wandeling te maken. Met Leo onze gids liepen we al weer twee uur rond zonder veel te zien, toen hij opeens olifanten hoorde. Daar moesten we natuurlijk opaf. Eindelijk zagen we in de verte een groepje lopen, maar die staken meteen een ondiep water over. Maar wat die olifanten kunnen, konden wij natuurlijk ook. Schoenen uit, broek omhoog en door het water heen. En dat werd beloond! We zagen een breeding herd met mannetjes, vrouwtjes en jongen. Vanaf een termieten heuvel konden we over de begroeiing kijken en de machtige beesten gadeslaan. Toen ze ons eenmaal opmerkten trokken ze verder. Weer door het water natuurlijk. Nu wat dieper dan de vorige keer maar dat hield ons niet tegen. En wat een uitzicht kregen we een hele kudde van veertien olifanten met verschillende jongen liep voor ons door de open vlakte. Wat een mooi gezicht. Na ‘s avonds nog een mokoro safari in te hebben gedaan met een mooie zonsondergang op het open water werden we nog getrakteerd op wat traditionele zang en dans rond het vuur.

Op woensdag zat de Okavango Experience er bijna op. In de ochtend keerden we met de mokoro’s terug naar het poling station reden we terug naar Maun. Tijdens ons uitje in de wildernis zagen we maar een heel klein stukje van het gebied. Vandaar dat we besloten ‘s middags een scenery vlucht over de Delta te maken. Drie kwartier in een 8-persoonsvliegtuigje over het gebied maakte echt duidelijk hoe groot het was en hoeveel wilde dieren er leven. Vanuit de lucht zagen we olifanten, nijlpaarden, buffels, giraffen, zebra’s en zelfs twee van de weinige neushoorns in het park. Het was een unieke ervaring.

We sloten de dag af in het restaurant op de campsite om de verjaardag van Victoria, iemand uit de groep, te vieren. Het einde van het georganiseerde deel van de reis begint al in zicht te komen en de tijd vliegt. Maar tot nu toe een superervaring, waarin al zoveel nieuwe indrukken zijn opgedaan en veel mooie dingen gezien.

• 11 September 2017 - 21:28

Ad En Adri:

Wauw jongen, wat een indrukwekkende reis tot nou toe al! Blijf vooral genieten van al het moois wat jullie nog gaan zien en doen; dan wordt ook dit vast weer een onvergetelijke ervaring ......

grs.

• 11 September 2017 - 21:31

Tante Marjo:

Ha, wat een leuk verslag weer. Veel gedaan en gezien geweldig. Geniet nog want time flies.
    Groetjes

• 12 September 2017 - 11:09

Nico:

Heel leuk.

Have fun till its end☺️☺️