Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Honduras - Reisverslag uit Copán, Honduras van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Honduras

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Januari 2014 | Honduras, Copán

Hoi allemaal,

Dit eerste bericht uit het nieuwe jaar wil ik natuurlijk beginnen met iedereen een gelukkig nieuwjaar te wensen. Dus bij deze 'Un próspero año nuevo' gewenst vanaf het dok van ons hostel op Utila, één van de Bay Islands van Honduras.

Voordat we naar dit eiland vertrokken hebben we twee dagen doorgebracht in Cópan. Hier ligt een complex van heel bekende Maya ruïnes. Op 28 dec hebben we daar een hele dag rondgelopen. De tempels en andere gebouwen waren niet zo enorm als in Tikal, maar het was wel erg mooi. Hier waren juist heel veel details te zien, zoals grote in steen uitgehakte maskers en een 'hieroglyphic stairway'. Dit laatste is een helemaal gerestaureerde trap op een hoge tempel, waarbij in de treden allemaal tekens zijn uitgehakt, die het verhaal van deze Maya stad vertellen. In de vallei van deze tempels vlogen ook een stuk of twintig grote rode papegaaien rond. Echt mooi om die zo in het wild rond te zien vliegen. Bij de Maya's was het gebruikelijk om nieuwe tempels om oude heen te bouwen. Dus de oudste tempels zitten in het massieve binnenste van de nieuwste tempels. Via tunnels aangelegd door archeologen konden we ook daar stukken van zien.

De dag erop was een lange reisdag. Met een dit keer comfortabele touringbus reden we naar San Pedro Sula. Hier moesten we overstappen en na nog een uur of vier rijden kwamen we 's avonds aan in de kustplaats La Ceiba. Het werd ons toch maar aangeraden om met de taxi van de busterminal naar het hostel gegaan. In het donker wil je in de grotere steden niet met je bagage over straat lopen. De volgende ochtend konden we mee met de eerste boot naar Utila. Gelukkig werden we op het dok al opgewacht door een pickup van de duikschool, zodat we niet de hele weg met backpacks hoefden te lopen. We hadden ons al aangemeld voor de PADI open water duikcursus. Na twee halve dagen theorie gedaan te hebben, was het oudejaarsavond. Net als kerstmis was oud en nieuw ook heel anders als de zon schijnt en het 27° is! Vroeg avond zijn we met wat anderen van het hostel naar een feest op het strand gegaan. Was erg leuk, maar er gebeurde niets speciaals om 12 uur. Er werd niet afgeteld en de muziek ging gewoon door. Wij stonden in ieder geval een beetje vreemd te kijken. En op nieuwjaarsdag natuurlijk een nieuwjaarsduik genomen, met echte Nederlandse Unix mutsen uiteraard!

Op de tweede dag van het jaar konden we dan eindelijk beginnen aan de praktijk duiklessen. De locatie is schitterend, zelfs bij onze eerste oefeningen in ondiep water zag je overal al koraal en zwommen alle kleuren vissen om je heen. Het duiken beviel mij al meteen goed. Helaas voelde John zich niet zo op z'n gemak onderwater. Ik heb gisteren nog twee open water duiken gemaakt, waarbij we tot 17 m diep zijn gegaan, dit was de afsluiting van de cursus. Dus heb duikbrevet nu in de pocket. Het koraal en vissen zagen er schitterend uit. Maar het hoogtepunt waren toch wel de dolfijnen die de kapitein voor ons had opgezocht. Ze bleven rond de boot zwemmen en wij konden ook het water in. Ik heb er wel een stuk of 15 van dichtbij gezien! Gelukkig kon John het gisteren nog een keer proberen en ging het hem toen ook goed af.

Als John binnenkort ook de cursus afrond kunnen we onze reis weer voortzetten richting Nicaragua. Als we daar weer het nodige hebben gezien/gedaan/beleefd komt er wel weer een nieuw berichtje.

Groeten,
Johan

• 05 Januari 2014 - 16:07

Erik:

Hoi Johan,

Leuk dat je het zo naar je zin hebt daar in dat warme klimaat. Al zal je daar niet veel van merken als je 17 meter diep ergens door een slangetje moet ademen.

Ik wens je nog veel plezier en wacht op je volgende reisverslag!

Erik

• 05 Januari 2014 - 19:21

Pap En Mam:

Ha jongen,

Leuk weer zo'n uitgebreid verslag, maar het is toch wel nodig om er landkaartjes bij te hebben om te zien waar jullie ergens zwerven! En nu maar zien dat je na deze vakantie je duikbrevet geldig houdt. We rekenen er al een beetje op dat je vaker zult gaan ....
    Goede doorreis door Honduras.
    Grs. pap en mam

• 06 Januari 2014 - 11:17

Nico:

geweldig. dat duiken lijkt mij wel erg vet. congratulations

Nico

• 07 Januari 2014 - 13:58

DK:

Beste wensen :P Gaaf om te lezen dat het zo priiiima verloopt!

• 09 Januari 2014 - 07:09

Jack Van Hoof:

Hoi Johan en John,

Het blijft fantastisch klinken zoals je erover schrijft.
    Wel vreemd dat er om 12 uur met oud en nieuw niets gebeurde, hoe leven de mensen daar dan?
    In Thailand was dat een hele happening.
    Groeten en tot het volgende verslag,

(Ome) Jack