Chiang Mai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Chiang Mai - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Chiang Mai

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

08 Januari 2015 | Thailand, Pak Chong

Hoi iedereen,

Wat leuk dat jullie onze reis weer via deze site volgen. We hebben nu een aantal afwisselende dagen achter de rug waar ik nu wat meer over wil vertellen.

Na de eerste dagen vooral veel steden te hebben gezien, werd het tijd om een kijkje te nemen buiten de drukte van de stad. Op 3 januari hebben we vier plekken in het noorden van het land bezocht. 'S morgens vertrokken we met een busje vanuit het hostel naar de hotsprings. Hier komt op verschillende plekken heet water uit de grond. Er werden op sommige plekken zelfs eieren ingekookt. De weg werd vervolgd richting Chiang Rai waar we een bekende tempel bezochten. Deze was helemaal wit en volgeplakt met spiegeltjes waardoor het er nogal sprookjesachtig uitzag. Weer een stuk verder op de route hebben we een kijkje genomen bij de longneck hilltribe, de vrouwen van deze stam dragen al vanaf hun vijfde jaar ringen rond hun nek, waardoor ze na vele jaren een lange nek krijgen. Het zag er erg onnatuurlijk uit, maar het is een traditie binnen hun volk. Als laatste bezochten we het noordelijkste puntje van Thailand en de Golden Triangle, het drielandenpunt tussen Thailand, Myanmar en Laos. Deze landen worden door de Mekong en een zijrivier van elkaar gescheiden. Na een boottocht over de rivier en een kort bezoekje aan Laos was het nog een hele reis terug Chiang Mai.

Op zondag hebben we eerst onze ogen uit gekeken bij het optakelen van een grote granieten boeddha. Een telescoopkraan moest hem op de goede plek zetten, maar het recht optillen wilde alsmaar niet lukken. Vervolgens probeerden niet minder dan acht man en nog een paar monniken met extra banden en doeken het beeld recht aan de takel te hangen, terwijl er op de achtergrond een half klooster zat te bidden (voor een goede afloop). Na twee uur was het nog niet gelukt en hebben wij de moed maar opgegeven. Met een lokaal busje zijn we naar Wat Doi Suthep gegaan, een tempel bovenop de hoogste berg bij de stad. Na een lange trap te hebben beklommen kwamen we boven om een uitzicht te hebben dat vooral bestond uit mist... De tempel zelf was gelukkig ook de moeite waard!

Maandag en dinsdag hebben we een tweedaagse trektocht door de jungle gedaan. Met een groep en een gids vertrokken we in de ochtend naar het startpunt. Vanaf daar liepen we de eerste dag een stuk door erg mooie natuur naar een brede waterval. Onder de waterval hebben we ons lekker kunnen opfrissen voordat we verder liepen naar een bergdorpje van de White Karen hilltribe. Hier hebben we eerst het dorpje verkend, gevoetbald met kinderen van de school en samen gegeten. Er was daar nauwelijks elektriciteit dus om zes uur was het donker en hebben we de rest van de avond met de hele groep gezellig bij een kampvuur gezeten. De tweede dag werd de groep opgesplitst en ging voor ons de hike verder met twee Belgen. De trekkingtocht eindigde met een rondje rijden op een olifant. We kregen ieder een aparte olifant en liepen een rondje van een half uur door het bos. De begeleider van mijn olifant liep erachter en kon hem sturen door er tegen te roepen. Het was ook gaaf dat je vanaf zijn rug bananen en maïs stengels kon voeren. Hij stak z'n slurf dan zover naar achter dat je het voer precies kon aangeven. Echt een unieke ervaring. Tenslotte gingen we na een lekker Thaise lunch met een bamboevlot nog een stuk over een riviertje met hier en daar stroomversnellingen erin. Was een leuke en lekker verfrissende afsluiting van de trekkingtocht.
In de avond zijn we op aanraden van Lidy naar de Chiang Mai Cabaret show geweest. Dit was een complete over the top ladyboyshow. Thailand staat o.a. bekend om de ladyboys: jongens die zich al dan niet helemaal hebben laten ombouwen tot meisjes. In deze show dansten ze en zongen ze op nummers van o.a. ABBA. De toppers zijn er niks bij! We hebben er super gelachen. We kwamen er ook nog een bekende tegen uit Bangkok en zijn met een hele groep backpacker de avond nog met wat biertjes gaan afsluiten.

Woensdag was de laatste dag in Chiang Mai en hebben we daar het Tiger Kingdom bezocht. Echt indrukwekkend om die dieren te zien. Ze komen hier in het wild ook voor, maar daar zul je ze nooit tegenkomen. Het was in dat park zelfs mogelijk om direct bij de tijgers te komen en ze aan te raken. We hadden ervoor gekozen om bij kleine en volwassen tijgers te kijken. Van de voorpoten en kop moest je afblijven, maar de rest mocht je vastpakken. We zijn bij een stuk of tien tijgers geweest en het was erg spectaculair. We staan er een paar keer mooi mee op de foto! De tijgers waren allemaal erg rustig, ze lagen tegen de kant te slapen of liepen wat rond. Ik weet niet hoe ze de beesten zo rustig krijgen (al dan niet met medicijnen), maar ze zagen er goed uit en lagen niet aan de ketting. Dus wij vonden het zeker de moeite waard.

In de middag zijn we op tijd terug gegaan om de backpacks te halen in het hostel, want al om vijf uur vertrokken we met de nachttrein naar Pak Chong, waar we vandaag en morgens het Khao Yai National Park gaan bezoeken.

De eerste tien dagen zijn omgevlogen en zaten vol met afwisseling. Ik hoop dat de rest ook zo goed zal bevallen.

Johan

• 09 Januari 2015 - 13:20

Adri:

Ha jongen, wat een belevenissen weer. Mooi om je via je verslagen een beetje te kunnen volgen en te lezen over je bijzondere avonturen. Het belooft al en met al weer een heel speciale reis te worden. Geniet ervan.
    Groetjes, pap en mam

• 09 Januari 2015 - 18:21

Marjo:

Ha Johan, wat leuk om zo weer mee te kunnen genieten. Ja zoals overal in die landen hebben ze heel
    veel tempels totdat ze je de neus uit komen. Leuk om ook zo de natuur te beleven. Geniet ervan.

Groetjes tante Marjo

• 09 Januari 2015 - 20:03

Jack Van Hoof:

Hoi Johan en John,

Ik merk wel dat er nog veel meer te zien is dan wat wij 4 jaar geleden allemaal hebben gezien.
    Een aantal dingen hebben wij toen ook gezien, zoals het drielandenpunt, de tempel helemaal bovenaan de trap (dat lijkt wel Valkenburg als je over die trap naar beneden kijkt) en de olifanten en de tijgers, al zijn wij toen niet naar de tijgers gegaan.
    Maar dat drielandenpunt en dat tempelcomlex herinner ik me nog goed.
    Ik merk wel dat het jullie verdraaid goed bevalt.
    Nou, ga zo door, geniet ervan!

Groetjes,
    ome Jack

• 11 Januari 2015 - 13:43

Wilma:

Hoi Johan,

Leuk om je verslagen te lezen. Nog heel veel plezier!

groetjes
    Tante Wilma en de rest