San Francisco - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Johan Hoof - WaarBenJij.nu San Francisco - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

San Francisco

Door: johan88

Blijf op de hoogte en volg Johan

02 Maart 2012 | Nederland, Valkenswaard

Na bijna 3 weken reizen kwam ik donderdag aan op mijn laatste bestemming, San Francisco. Mijn verwachtingen waren hoog, want vanuit Nederland en van iedereen hier in de USA kreeg ik te horen dat San Francisco een geweldige stad is. Voordat ik de auto had ingeleverd had ik al kennis kunnen maken met de steile heuvels waarop de stad is gebouwd.

Na ingechecked te hebben in het hostel in downtown San Francisco heb ik eerst maar eens een rondje gelopen bij Union Square. Het valt meteen op dat in iedere straat openbaar vervoer aanwezig is, van bussen, metro’s, trams tot antieke cable cars. Dat is niet zo typisch voor een Amerikaanse stad, maar wel lekker makkelijk voor toeristen zoals ik. Eerst heb ik maar een ov-kaart aangeschaft voor een week, zodat ik me makkelijk zou kunnen verplaatsten. Mijn eerste San Francisco ervaring was het meerijden in de cable cars. Deze wagentjes die door een kabel in het wegdek de heuvels opgetrokken worden zijn al 150 jaar oud! Je hebt zitplaatsen, maar aan beide zijden kunnen er ook nog ongeveer 10 mensen aan de zijkant opstaan. In de avond heb ik eerst lekker meegedaan met het pasta dinner in het hostel en daarna hebben we een kroegentocht gehouden door downtown San Francisco.

Op vrijdag ben ik de stad maar eens gaan verkennen. Met plattegrond in de hand had ik mooi uitgestippeld welke tram ik moest nemen om vanaf de halte nog 5 minuutjes te lopen naar een uitkijktoren. Helaas kun je op zo’n kaart niet zien dat er grote hoogteverschillen zijn. Dus in plaats van 5 minuutjes duurde het wel bijna anderhalf uur voordat ik bij de toren was… Vanaf daar had je wel een mooi uitzicht over de stad, je kon mooi over de baai uitkijken en Alcatraz en de Golden Gate Bridge zien.

Mijn tocht door de stad ging verder naar Lombard street. Dat is de steilste weg in de stad, om te zorgen dat verkeer toch omhoog kan komen, is dit een zigzag straatje omhoog. Daarna heb ik de bus gepakt om even langs City Hall te lopen en naar Alamo Square te gaan waar de zes ‘painted ladies’, perfect Victoriaanse huizen staan.

Op zaterdagochtend ben ik eerst naar de farmers market gegaan bij het Ferry Building. Allerlei ‘locale’ producten worden daar verkocht door boerderijen uit California, van groenten en fruit tot noten en vlees. Natuurlijk kun je er ook hamburgers krijgen. Het is bijna onmogelijk om een plaats in de VS te vinden waar dat niet lukt! Ook ben ik even een kijkje gaan nemen bij de Fisherman’s Wharf, de vroegere vissershaven, die nu vooral veel toeristische winkels heeft. Ook kun je er vele soorten vis eten, maar voornamelijk krab. Bekend is ook de grote groep Californische zeeleeuwen die op een paar vlonders in de haven zit.

’s Middags had ik me opgegeven voor een tour van het hostel door het Mission district. Dat is een van de oudste stukken van de stad, die oorsprongkelijk door missionarissen is gesticht, net als andere plaatsen langs de kust zoals, Santa Barbara, Santa Monica en Santa Cruz. Er zat zelfs een winkel waar je kleding kunt kopen voor 10 USD/lb! Je betaalt dus voor het gewicht! Nqa afloop hebben we lekker op terras gezeten. Het cable car museum heb ik ook nog even snel bezocht voor ik terug ging naar het hostel.

Zondag heb ik een fiets gehuurd om over de Golden Gate Bridge te fietsen. Ik begon met een rondje door de stad, om via het Presidio (park voor de brug) over de Golden Gate Bridge te rijden. Het was erg indrukwekkend om die grote overspanning van de brug over de zeestraat te zien. Aan de andere kant van de brug ben ik naar het plaatsje Sausalito geweest. Op de terug weg ben ik via het grootste park van de stad, het Golden Gate Park terug gefiets naar downtown. Dan zit je op de fiets en zie je een Nederlandse windmolen staan, huh, waar is dat? Kon ik alweer even wennen aan Nederland:p.

Maandag ben ik nog even terug geweest naar het park om daar nog eens rond te kijken en halverwege de middag moest ik naar pier 33 om op de boot te stappen voor een tour naar Alcatraz. Het was erg indrukwekkend om rond te lopen door de eerste high-security prison van Amerika. Als je je niet aan de regels hield kwam je in de gevangenis, en als je je daar niet aan de regels hield, dan kwam je in Alcatraz. Die gevangenis van 100 jaar geleden is wel echt een gevangenis, kleine cellen, met grote tralie hekken die met een oorverdovende klap dicht slaan. Vooral de verhalen over de ontsnappingspogingen waren erg leuk om te horen. In 3 cellen kon je ook zien hoe gevangenen met lepels het betonnen ventilatie rooster hadden door gekapt. De terug tocht over het eiland naar de boot was in de avond, dus het was al donker. Het was heel mooi om vanaf het midden van de baai de verlichte bruggen en de stad te kunnen zien.

Na 4 maanden sta je dan opeens op het punt om voor de laatste keer in Amerika naar bed te gaan. Dinsdag was weer de dag van vertrek. Na nog even een paar souvenirs te hebben gekocht moest ik de trein nemen naar San Francisco International Airport. Om 3.40 pm liet ik dan echt Amerika weer achter me om koers te zetten naar Parijs. Na een lange reis stond ik op woensdag middag weer op Nederlandse bodem. Mam en pap stonden me al op te wachten en ’s avonds thuis werd ik ook door de rest van de familie nog even welkom geheten. Het was weer een erg leuke thuiskomst.

Johan

  • 02 Maart 2012 - 14:17

    Ouders Van Stephan:

    Hoi Johan,
    Als je dit leest zit je weer thuis in Valkenswaard, je hebt er een hele mooie stage tijd van gemaakt, en een fijne vakantie, ook nu hebben we weer genoten van je reisverslagen mooie foto's, we vonden het fijn om je verslagen te lezen, wat een ervaring.
    Groeten aan iedereen,
    en straks met je studie veel succes.

  • 02 Maart 2012 - 20:22

    Stephan:

    Hey Johan, ook van mij een compliment voor de mooie reisverslagen van je stage. Je hebt je wel geamuseerd volgens mij.

    Ik zie je wel weer volgende week als ik ook weer terug ben, tot dan!

  • 03 Maart 2012 - 14:46

    Frnk:

    en nu weer terug in het saaie NL:P

  • 03 Maart 2012 - 20:45

    Pap En Mam:

    Zo te lezen, vind jij SF ook een geweldige stad. In een paar dagen heb je er veel van gezien en heb je er de mooiste plaatsen weten te bekijken. Super.
    Alles bij elkaar heb je het volgens ons geweldig naar de zin gehad en heb je enorm genoten van je grote avontuur in de VS. Wij zijn er hartstikke trots op hoe je het allemaal zo prima voor elkaar hebt weten te krijgen. Een mooie en geweldige ervaring ben je rijker.
    Wij zijn wel heel erg blij dat je weer terug bent en kunnen gaan genieten van al je verdere verhalen en foto's.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Valkenswaard

Amerika

Recente Reisverslagen:

02 Maart 2012

San Francisco

26 Februari 2012

Roadtrip Las Vegas - San Francisco [1234 miles]

21 Februari 2012

Grand Canyon & Hoover dam

16 Februari 2012

Las Vegas

16 Februari 2012

Los Angeles
Johan

Actief sinds 26 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1356
Totaal aantal bezoekers 43613

Voorgaande reizen:

30 Augustus 2017 - 28 September 2017

Zuidelijk Afrika

28 December 2014 - 27 Januari 2015

Thailand & Cambodja

11 December 2013 - 04 Februari 2014

Centraal Amerika

02 November 2011 - 29 Februari 2012

Amerika

Landen bezocht: