Kampot en Phnom Penh - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Kampot en Phnom Penh - Reisverslag uit Valkenswaard, Nederland van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Kampot en Phnom Penh

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

28 Januari 2015 | Nederland, Valkenswaard

Hoi allemaal,

Na een mooie reis door Thailand en Cambodja ben ik nu weer terug in Nederland. De afgelopen vier weken zijn voorbij gevlogen. Bij deze dus alweer het allerlaatste reisverslag.

Na twee dagen op het prachtige Koh Rong Saloem reisden we verder naar Kampot. We vertrokken 's morgens al op tijd uit Sihanoukville en kwamen daarom nog voor de middag aan op bestemming. In de middag hebben we het koloniale stadje verkend en daarna een verfrissende duik genomen in het zwembad van het hostel. 's Avonds hadden we nog een mooie boottocht over de rivier. We konden de zon zien ondergaan boven de bergen. Toen het eenmaal donker was, konden we vuurvliegjes en uit het water springende vissen zien rond de boot.

Op woensdag hadden we twee scooters gehuurd om Bokor Hill National Park te verkennen. Dit is een groot hooggelegen gebied, waar dus de temperatuur ook iets aangenamer is. We hebben nog twee neushoornvogels en verschillende apen kunnen zien. Maar het mooiste was gewoon het landschap om je heen. Het was allemaal vrij vlak met hier en daar wat rotsformaties. Ook hebben we een kijkje genomen bij een grote tweetrapse waterval die er op een foto nogal indrukwekkend uitzag. Maar nu in het droge seizoen kwam er maar weinig water af. Dat gaf wel de mogelijkheid om helemaal omhoog en omlaag te klimmen!
Vanwege het ideale klimaat in de hooglanden bouwden de Fransen er vroeger al een 'Hill Station'. Maar alle gebouwen werden daar verlaten tijdens het bewind van de Rode Khmer. Er staan daarom onder andere een oude verlaten kerk en een heel groot leeg casino zonder deuren, ramen, meubilair enz. Het was een heel groot gebouw waar je zo door kon rond dwalen en je had een prachtig uitzicht omdat het boven aan de steile rand van de hoogvlakte stond. Er werd ook volop gebouwd aan een enorm modern resort met hotels en een casino. Maar het lag er allemaal nogal verlaten bij, alsof het nog niet open was. Leuk om door zo'n verlaten plek te rijden.

We besloten om de scooters ook de volgende dag nog te huren. In de ochtend gingen we rotsklimmen en abseilen bij Climbodia. Dat was op een mooie rots met grotten erin. We startten in de grot en konden via nauwe doorgangen van de ene grote kamer naar de volgende kruipen. Een via ferrata klimroute (dan zit je met je klimgordel gezekerd aan staalkabels aan de wand) klommen we binnen in de grot naar boven, zodat we boven op de berg uitkwamen. Met een mooi uitzicht klommen we 30 à 40 meter boven de grond ook met een via ferrata verder. Via een gat in de bovenkant van de grot konden we naar beneden abseilen. Als laatste konden we ook nog toprope wandklimmen. Verschillende routes naar boven (zo'n 20 meter) waren mogelijk van verschillende moeilijkheidsgraden. De instructeur beneden heeft het touw waar je aan vastzit gezekerd, zodat je aan het touw hangt in het geval je wegglijdt. Het klimmen ging met erg goed af, maar twee keer was ik toch blij dat de instructeur m'n klimtouw vast had! John probeerde het natuurlijk ook, maar gleed op een gegeven moment ook uit. De lichte Cambodiaanse instructeur die hem zekerde schoot toen omhoog terwijl John omlaag kwam, 't was een heel schouwspel. Gelukkig had niemand zich bezeerd dus kon iedereen erom lachen. In de middag zijn we met de scooters wat door het platteland getourd en hebben de rijstvelden en de zoutvlaktes gezien.

Op vrijdag reisden we door naar de Cambodiaanse hoofdstad Phnom Penh, waar we eerst het Royal Palace bezochten. Kleiner dan in Bangkok en met minder blingbling, maar zeker zo mooi. Het bekendste gebouw is daar de Zilveren Pagode die een vloer heeft van (je raadt het al) zilver. Ook stond daar een Boeddha beeld van maar liefst 90 kg puur goud en bezet met meer dan 2000 edelstenen. Helaas mag je in het vliegtuig maar 23 kg meenemen, want anders...

Zaterdag was een erg indrukwekkende dag waarop we de gruwelen uit de tijd van het bewind van de Rode Khmer hebben gezien. Van 1975 tot 1987 was Pol Pot in Cambodja aan de macht en hij wilde van het land een pure communistische staat maken. Alles werd van iedereen afgepakt en alle stadsmensen moesten binnen tweee dagen Phnom Penh verlaten en gaan werken op de rijstvelden. Velen kwamen om door honger. Ook werd iedereen die een opleiding had gehad, een bril droeg, monnik was, en nog meer, zonder pardon vermoord. Door het land heen liggen dan ook honderden 'killing fields met massagraven uit die tijd. In drie jaar werden maar liefst 2 van de 8 miljoen burgers vermoord. Het bekendste killing field 'Choeung Ek' ligt net buiten Phnom Penh. Via een hele goede audiotour werden we daar rondgeleid. Je zag kuilen van de vroegere massagraven en nog steeds komen tanden, botten en kleding uit de grond naar boven. Op deze plek zijn ongeveer 20000 mensen op brute wijze vermoord. Omdat kogels geld kosten werden ze op de rand van een massagraf met bamboestokken of landbouwgereedschap doodgeslagen. Heel afgrijselijk was wel de boom waar ze baby's tegen hebben doodgeslagen. Al memorial is een een stupa gebouwd van 17 verdiepingen waarin schedels en botten van 9000 slachtoffers eervol zijn opgestapeld.

's Middags brachten we ook een bezoek aan de Tuol Sleng gevangenis in Phnom Penh, in deze voormalige school werden de mensen die op de killing fields werden vermoord gemarteld om ze misdaden te laten bekennen die ze niet hebben gepleegd. Een vrouwelijke gids die zelf haar vader, broer en zus in die tijd is kwijtgeraakt leidde ons er rond. Zeer aangrijpend was dat.

Zondag bezochten we het Tamao Wildlife rescue center. Hier worden gewonde wilde dieren opgevangen met als doel ze weer uit te zetten in het wild. Zo hebben we onder andere tijgers, olifanten, beren, otters, gibbons en krokodillen van dichtbij kunnen zien. 's Avonds in een sportsbar Ajax-Feyenoord gekeken, waarna we met een soort van kroegentocht de vakantie hebben afgesloten.

Op de allerlaatste dag hebben we in de buurt van het hostel de Wat Phnom bezocht en zijn we een paar uurtjes aan het rondlopen geweest over de Central Market. Een grote markt met vanallerlei nep merk artikelen te koop, bijvoorbeeld een Rolex voor 35 USD. In de middag zijn we nog wat gaan eten met Marin en Mirjam en daarna was het toch echt tijd om naar het vliegveld te gaan.

Ik kijk nu weer terug op een geweldige reis. We hebben weer veel gezien en indrukken opgedaan. En bovendien vele leuke mensen ontmoet.

• 28 Januari 2015 - 14:48

Pap En Mam:

Ha jongen, superfijn dat je weer hebt genoten van een geweldige reis.
    De herinneringen blijven ..... en jullie foto's zullen vast veel laten zien!
    Erg leuk was het toen je gistermorgen, vroeger dan verwacht, in ene keer met je backpack en handbagage, stralend en wel weer bij ons op de stoep stond. Je had het duidelijk goed naar je zin gehad.