Khao Yai, Koh Chang en Siem Reap - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Khao Yai, Koh Chang en Siem Reap - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Khao Yai, Koh Chang en Siem Reap

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

19 Januari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hoi allemaal,

Bij deze een update van de afgelopen anderhalve week. Op donderdag 8 januari kwamen we 's ochtends met de nachttrein aan op het station van Pak Chong, dit stadje ligt bij de ingang van Khao Yai National Park. Halverwege de middag deden we mee aan een tour door de omgeving. Eerst stopten we ergens om lekker te zwemmen in een beekje met heerlijk warm water. Tegen de avond bezochten we twee grotten. Door de eerste kregen we een korte rondleiding. De gids liet ons het boeddistische heiligdom onder de grond zien, maar het leukste waren wel de beestjes die hij liet zien. Onder andere hele grote spinnen en duizendpoten, die hij zelfs in John z'n gezicht zette! Ook vlogen er enkele vleermuizen rond. Toen het donker begon te worden reden we naar een andere grot waar wel 2 miljoen vleermuizen in zouden wonen. We stonden buiten te wachten en opeens kwam er een oneindig lange stroom vleermuizen naar buiten. In een lange slingerende lijn vlogen ze allemaal uit om op jacht te gaan.

De dag erop brachten we de hele dag door in het National Park. De gids die we bij hadden kon ons de dieren laten zien die we zelf waarschijnlijk niet hadden opgemerkt. De makaken waren niet moeilijk om te missen, want deze apen liepen hier en daar gewoon over de weg. Maar de hoog in de bomen levende gibboms waren moeilijker te vinden. Ook hebben we een neushoornvogel gezien. Dat is een enorme vogel die een beetje lijkt op een toekan. Op een gegeven moment zag de gids een wilde olifant met kalf. Die liepen amper 5 meter van de weg, maar waren door de dichte begroeiing toch moeilijk te zien. Na een trektocht door de jungle van een uur of drie namen we nog een kijkje bij een van de watervallen in het park. En de afsluiting van de dag had niet beter kunnen zijn dan het vinden van een wilde olifant die op 20 m afstand in het open veld rustig stond te eten.

's Avonds zijn we met de lokale bussen via Khorat naar Trat gegaan. Op het busstation in Khorat sprak niemand een woord Engels, maar waren ze zeer behulpzaam. De volgende ochtend kwamen we aan bij de ferry naar het eiland Koh Chang. Wij vonden een hostel op Lonely Beach en hebben de middag volgemaakt door het plaatjes te verkennen en naar het strand te gaan.

Op zondag zijn we gaan duiken. Een wrak uit de tweede wereldoorlog was onze eerste duikplek. Vanwege de diepte waarop het lag (31 m) moesten we eerst een stukje extra training volgen. We hebben daarom nu ook een extra certificaat bij ons padi brevet. De de andere twee duikplaatsen hadden verschillende soorten koraal en vissen. Het gaafste was wel de zeeschildpad die we tussen het koraal vonden! De avond hebben we in de kroeg afgesloten met een hele groep Nederlanders.

Behalve strand heeft het eiland ook bergen, jungle en watervallen. Om deze kant te bekijken gingen we met twee scooters op weg. Mooie uitzichtpunten, watervallen, apen en nog meer. De laatste dag op het eiland zijn we gaan snorkelen. Een grote boot bracht ons naar vier mooie plaatsen om te snorkelen. Toen we vertrokken was het bewolkten waaide het hard. Gelukkig werd het snel beter en was de zichtbaarheid onder water ook niet slecht.

Woensdag zijn we de hele dag onderweg geweest. Van Koh Chang met de ferry maar Trat, vandaar met een busje naar de grens met Cambodja waar we een visum moesten kopen en redelijk lang wachten voor we de grens eindelijk over waren. Tenslotte nog een vier uur durende busrit naar Siem Reap.

De volgende ochtend zijn we samen met de Nederlandse Mirjam en Marin de ruines van Angkor op de fiets gaan verkennen. Het is een enorm terrein met vele tempels die deels vervallen zijn. Het was gaaf om te zien hoe grote woudreuzen met hun wortels over de tempelruines groeien.

De tweede dag bezochten we de twee grootste en bekendste tempels. We stonden al om 4.00 uur op om de zonsopgang boven Angkor Wat te kunnen zien. Zeker de moeite waard, maar we waren echt niet de enige zo vroeg daar. Ook de binnenkant van het bouwwerk is mooi alles is perfect symmetrisch. De rest van de dag hebben we Angkor Thom een beetje verkend. Heel erg knap hoe ze dat 1000 jaar geleden al konden bouwen. s 'Avonds nog gezellig wat gegeten met Mirjam en Marin en toen was het tijd om verder te reizen. Met een nogal krappe nachtbus gingen we 's avonds op weg naar Sihanoukville. Onderweg twee keer een uur stilgestaan door kapotte airco en doordat we door een erg diepe kuil in de weg reden en iedereen uit bed omhoog vloog. Tegen de middag kwamen we eindelijk aan op de bestemming. Sihanoukville is een kustplaats met erg mooie stranden waar we 's middags maar van hebben genoten.

Zondag zijn we met de boot naar Koh Rong Saloem gegaan, een eilandje met vrij weinig voorzieningen. Zo was er maar enkele uren per dag stroom en is ook de watervoorziening beperkt. We zaten er in een dorm van de duikschool aan een erg mooie strand en blauwe zee. Via een trail door de jungle zijn we ook een kijkje gaan nemen aan de andere kant van het eiland.
Maandag morgen kwamen Mirjam en Marin ook naar het eiland. Mirjam ging met ons mee duiken. Het onder water leven viel zeker niet tegen, echter was de zichtbaarheid onder water maar een meter of 5, wat tich wel minder was dan wat we in Thailand hadden gezien. Het was goed kijken waar de instructeur en je buddie heen zwom, om ze niet kwijt te raken. Toch een erg leuke dag en fijn om weer een paar duiken te hebben gemaakt.

We hebben nu nog een week te gaan, waarin we waarschijnlijk nog naar Kampot en Phnom Penn gaan. Maar dat vertel ik volgende keer.

Johan

• 20 Januari 2015 - 11:48

Pan En Mam:

Ha jongen, net je uitgebreide verslag gelezen.
    Wat een avonturen hebben jullie beleefd in die 10 dagen. Erg leuk wat jullie zoal ondernemen en meemaken! Het is weer super hoe jullie de vakantie weten in te vullen. Nog een week genieten te gaan .... .
    Veel plezier verder, have fun. We lezen graag nog over de vervolgactiviteiten. Groetjes van het thuisfront.

• 20 Januari 2015 - 19:21

Stephan:

Klinkt weer erg leuk, nog veel plezier komende week

• 20 Januari 2015 - 19:50

Jackvan Hoof:

Hoi Johan en John,

Dat is weer een mooi verslag. Het houdt voor jullie maar niet op, dat genieten val dat moois en leuks.
    Doe dat die laatste week ook nog.
    Veel plezier.

Gr. ome Jack

• 21 Januari 2015 - 16:20

Ingrid:

Ha Johan en John,

Weer een leuk verslag en veel meegemaakt. Geniet van jullie laatste week

• 22 Januari 2015 - 19:18

Marjo:

Ha Johan en John,

Goed hoe jullie bezig zijn. Erg indrukwekkend die Angkor Wat he, vond ik ook. Helaas hadden wij geen mooie zonsopgang, dus erg vroeg en niets gezien. Geniet nog lekker van jullie laatste dagen.

Groetjes tante Marjo

• 22 Januari 2015 - 19:18