Tempels, drukte en lekker eten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Johan Hoof - WaarBenJij.nu Tempels, drukte en lekker eten - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

Tempels, drukte en lekker eten

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

04 Januari 2015 | Thailand, Chiang Mai

Hoi allemaal,

Na een goed bevallen backpacktrip naar Centraal Amerika, ben ik dit jaar samen met John voor een maand backpacken in Thailand en Cambodja. We hopen er weer een geweldige reis van te maken. Op het moment dat ik dit schrijf zijn we al een week onderweg.

Op de ochtend van 28 december vertrokken we uit een besneeuwd Valkenswaard. Gelukkig waren de wegen niet glad en waren we ruim op tijd op Schiphol. Na een kop koffie afscheid genomen en lekker vlot ingechecked en geboard. Toch vertrok het vliegtuig een uur te laat. Na een aangename vlucht met Singapore Airlines kwamen we een half uur te laat aan in Singapore, daar was onze vlucht al omgeboekt. Na nog drie uur vliegen arriveerden we op onze bestemming: Bangkok! Een superdrukke stad met auto's, scooters, tuktuks, fietsers en voetgangers kriskras over de wegen. Na een avontuurlijke tuktukrit kwamen we aan bij ons hostel dicht bij de Khao San Road, het backpacker/toeristisch deel van de stad. In de gezellige drukte eerst maar eens wat gegeten en toen op tijd naar bed.

De dag erop hebben we een stukje Bangkok op de fiets verkend, met een gids en een groep van acht hebben we eerst door China town gereden, straatjes van een meter breed, waar mensen werken, wonen, koken, tv-kijken en meer. Je fietst zo dwars door iemands 'keuken'. Op sommige plaatsen werden auto's gesloopt en onderdelen op enorme stapels opgeslagen. Ook hebben we een Chinese tempel en een Boedistische tempel bezocht, waarna we met een longtail boat een stuk verder van het centrum de fietsrit verder zetten. Na een typische Thaise maaltijd fietsten we terug naar de stad. De dag hebben we afgesloten door bij de Khao San Road wat te eten en nog even op stap te gaan.

Vanwege oud en nieuw hebben de Thai zelf ook vakantie... En dat hebben we geweten. Oudejaarsdag wilden we de bekende plaatsen en de stad bezoeken en we waren zeker niet de enige. Het Grand Place en Wat Phra Kaew waren schitterend, enorm complex vol met tempels, paliezen, Boeddha beelden en meer. Maar helaas kon je er bijna over de koppen lopen. Wat Pho, een dichtbij gelegen tempel complex en klooster, was wel iets rustiger. Ook hier een grote tempel en galerijen met samen enkele honderden Boeddha's. Het indrukwekkendste daar was toch de 46 m lange liggende Boeddha. Tenslotte ook nog Wat Arun bezocht, een heel ander soort heiligdom wat ze een prang noemen. Erg hoog, en je kon een stuk naar boven klimmen vanwaar je mooi over de stad kunt uitkijken. Met het lokale vervoer over het water keerden we weer terug naar het hostel, waar de groep gelukkig nog op ons zat te wachten. We gingen met een grote groep backpackers samen eten. Met de tuktuk gingen we om half elf nog op weg naar Siam Square om het nieuwe jaar in te luiden, het duurde zolang voordat we met de groep op de goeie plek kwamen dat we nog maar even hoefden te wachten voor het aftellen begon. Na het vuurwerk boven een grote kerstboom hadden bewonderd was het tijd voor champagne in het hostel en een leuke nacht stappen in Bangkok. Een deel van de groep raakten we in de menigte kwijt, maar met John, Lidy en ook nog wat Thai die we tegenkwamen hebben we het nieuwe jaar goed ingeluid.

Nieuwjaarsdag hebben we eerst uitgeslapen en vervolgens nog wat rondgelopen met Lidy. Ook hebben we een Thaise voetmassage ondergaan. Volgens mij waren alle spieren uiteindelijk opgerekt, het ging in ieder geval niet zacht handig. In de avond waren we mooi op tijd op het treinstation voor de nachttrein naar het noorden. We konden meteen in bed gaan liggen en hebben prima geslapen. In de ochtend bouwde het personeel de bedden om tot gewone bankjes. Na nog een paar uur kwamen we rond de middag aan in Chiang Mai. Een oude stad met een mooi centrum. Binnen een mooie rechthoekige gracht liggen de oude gebouwen. We hebben in de middag de bekendste tempels daar bezocht. Maar na zoveel tempels en boeddhabeelden lijken ze uiteindelijk allemaal op elkaar. Dus was het 's avonds tijd voor wat anders: een thaiboxing match. Negen rondes waarvan er zelfs een paar waren met vrouwelijke boxers. Ook nog enkele special fights en een international match. De avond nog afgesloten met een Australiër die we bij het boxen tegenkwamen.

We blijven nu nog enkele dagen in Chiang Mai waarin we ook de omringende natuur in willen trekken. Volgende keer meer daarover.

Bij deze iedereen nog een heel gelukkig 2015 gewenst.

Johan

• 05 Januari 2015 - 08:55

Ans Bax:

hoi Johan, ook voor jou en John de beste wensen voor 2015! dat het een mooi jaar mag worden, het begint in ieder geval al heel goed he!!leuk om weer op de hoogte te blijven van jullie reiservaringen! geniet ervan en nog heel veel plezier!!! groetjes vanuit leende van de Bax family xx

• 05 Januari 2015 - 12:08

Pap En Mam:

Ha jongen, het lijkt erop dat jullie toch weer een supermooi land hebben gekozen voor jullie reis! Tot nu toe wel even anders dan de vorige trip, maar zeker niet minder boeiend. De titel van je verslag zegt al genoeg; die indrukken zul je je vast altijd blijven herinneren. Geniet van wat op je pad komt en een heel fijne tijd.
    groetjes.

• 05 Januari 2015 - 19:39

Jack Van Hoof:

Hoi Johan en John,

Hoe herkenbaar klinkt dit alles!
    Die fietstocht: onvoorstelbaar toch dat die mensen daar zo wonen en werken!
    En ja, tempels en Boedhabeelden zijn er zat, maar die van 46 m hebben wij niet gezien.
    De nachttrein is waarschijnlijk dezelfde geweest als die waarmee wij gereisd hebben. Daar zat toen een heel oude restauratiewagon tussen, waarin wij de nodige alcohol genuttigd hebben!!!
    Nu lekker genieten van Chiang Mai, ook Chiang Rai nog?
    Nou, wat jullie ook allemaal gaan doen, heel veel plezier.

(Ome) Jack

• 07 Januari 2015 - 05:30

Ingrid:

Ha Johan en John, een leuk verslag weer. Veel nieuwe indrukken die jullie mee maken en opdoen. Toch een goede tip van die 46m lange boeda;-) geniet van jullie jungletour