De tijd vliegt! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Johan Hoof - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Johan Hoof - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: Johan

Blijf op de hoogte en volg Johan

29 Januari 2014 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Hey allemaal,

Hier in Centraal Amerika gaat alles nog steeds naar wens. De tijd vliegt voorbij. We hebben nu nog maar een dag of vijf te gaan voordat we vanuit Panama terugvliegen naar Brussel. Dat de tijd vliegt is wel een goed teken, we hebben ons in ieder geval niet verveeld.

Het vorige verslag eindigde op Isla de Ometepe. Op de tweede avond hadden we daar twee Britse meiden leren kennen, waarmee we de volgende dag een kajaktocht zouden maken. Vanaf ons hostel in Merida was het een uurtje roeien over het meer tot we aankwamen bij het moeras van het eiland. Helaas was het die dag bewolkt waardoor we geen kaaimannen en schildpadden hebben gezien (normaal liggen die te zonnen). Maar het was toch de moeite waard om de verschillende vogels te bekijken.

De dag erop namen we afscheid van het eiland en gingen we op weg naar San Juan del Sur. Deze reis verliep aangenaam soepel en omdat we zo vroeg vertrokken waren kwamen we rond de middag al aan bij het hostel Casa de Olas. Over dit hostel hadden we al zoveel goede verhalen gehoord van andere backpackers, dat we blij waren dat ze plek voor ons hadden. En het hostel met een zwembad dat uitkijkt over de oceaan was ook zeker de moeite waard. Na daar eerst even aan de bar te hebben gezeten zijn we met de shuttle naar het plaatsje San Juan del Sur zelf gegaan. Dit is echt mooie plek aan de kust. Er liggen wel een stuk of vijf mooie stranden in de buurt. Daar hebben we de eerste middag dan ook maar van genoten.

De volgende dag was Sunday Funday! We hadden ons net zoals alle andere backpackers in San Juan hiervoor opgegeven. Om een uur of twee 's middags werden we met een shuttle opgehaald en naar de eerste poolparty gebracht. Dat was een mooi feestje bij het zwembad van een ander hostel. Ik denk dat er wel een stuk of 300 backpackers waren. Na even paar uur werden we allemaal met shuttles opgehaald en naar de volgende locatie gebracht. Op drie verschillende plekken (allemaal met zwembad) zijn we zo geweest. Het was een superfeest en heel gezellig met allemaal andere backpackers die toch alleen of met z'n tweeën reizen.

Maandagochtend hebben we eerst maar wat uitgeslapen. Tijdens het ontbijt zat er zelfs een aap bij ons aan tafel! Deze aap genaamd Buzz is door de eigenaars geadopteerd toen ze door haar moeder in steek was gelaten. Ze is redelijk tam en komt dan ook graag kennis maken met de bezoekers van het hostel. 's Middags hebben we een quad gehuurd om te omgeving te gaan verkennen. Eerst een berg opgereden naar een groot Christus beeld en uitzichtpunt. De oceaan met verschillende stranden, het dorpje en de bergen in het binnenland kon je vanaf hier mooi zien. Over onverharde wegen zijn we naar Playa Marcella gereden. Dit strand hadden we helemaal voor ons alleen, en daar hebben we flink met de quad overheen gereden. Erg mooi, vooral de stukken met los zand en heuveltjes. Ook zijn we nog een kijkje gaan nemen op het bekende surfstrand Playa Madera. Hier was het wel druk en ben ik nog even de zee in geweest. De dag hebben we afgesloten bij het zwembad en de bar van het hostel.

Dinsdag was een reisdag, het plan was om Manuel Antonio in Costa Rica te bereiken, maar dat is helaas niet gelukt. We hadden de Ticabus geboekt vanaf Rivas naar San Jose. Om op tijd in Rivas te zijn hebben we eerst een taxi moeten pakken vanaf ons hostel. Veel te vroeg stonden we toen al op de bus te wachten, die toen ook nog eens drie kwartier te laat kwam. Eenmaal onderweg kwamen we snel op de grens met Costa Rica. Nicaragua uitkomen was geen probleem. Costa Rica inkomen ook niet echt, maar kostte wel veel meer tijd. We hebben wel een uur met bagage moeten wachten voor de douane. Als iedereen weer in de bus zit, denk je danschiet het wel op. Maar dan beslist de chauffeur om ruim een uur stil te staan langs de weg en bovendien niemand iets te vertellen. Al met al waren we pas om 7 uur in San Jose en konden we geen bus meer pakken naar Manuel Antonio. Met de taxi dus maar een hostel gaan zoeken. Normaal moet je hier eerst even onderhandelen over de prijs, maar in Costa Rica werken ze blijkbaar met meters. Onze chauffeur had er alleen duidelijk mee geknoeid, na een discussie tussen de eigenaar van ons hostel en de chauffeur hebben we toch maar de helft hoeven betalen!

De volgende dag al om half 5 opgestaan omdat we om 5 uur op het busstation kaartjes voor de bus richting Manuel Antonio moesten kopen. Dit ging allemaal lekker vlot en rond een uur of 11 hadden we in Manuel Antonio een hostel gevonden en een gids geregeld voor een rondleiding door het National Park aan de Grote Oceaan. Met grote verrekijker zijn we gestart en hebben we verschillende soorten apen (squirl Monkeys en whiteface cappucins), luiaards, kikkers, vogels, en insecten gezien. Inde park was het erg druk met toeristen. We merken wel dat Costa Rica duidelijk meer een vakantieland is dan de andere landen in centraal Amerika,daar zag je voornamelijk backpackers, hier ook veel groepsreizen, ouderen en gezinnen. De rest van de dag hebben we een trail gelopen door het park en genoten van het prachtige tropische strand: palmbomen, wit zand en helderblauw warm zeewater.

De tweede dag in Manuel Antonio hebben we een waterfall rappeling tour gedaan. We zijn met een 4x4 naar een afgelegen dorpje gebracht. Daar kregen we een soort van harnas om en gingen we op weg naar de watervallen om te abseilen. Eerst een kleine afdaling om te oefenen, gevolgd door de Monkey drop. We werden met een soort van kabelbaan boven het meer onder een waterval gebracht. Daar moest je de touwen loslaten en maakte je een vrije val tot in het water! Zeer spectaculair. Twee watervallen zijn we vervolgens afgedaald door te abseilen. Vooral de laatste was gaaf, deze was 40 m hoog en je ging door het vallende water naar beneden. Na een typische lunch: Rice and beans met kip of vis en salade, zijn we via een 150 m lange hangbrug over de vallei gelopen. Prachtig uitzicht op de watervallen. Het was zeker een geslaagde dag.

Op donderdag hebben we de oceaan aan beide kanten van Costa Rica gezien. 's Morgens nog een blik geworpen over de grote oceaan en 's avonds kwamen we aan in Tortuguero aan de Caribische zee. Dit plaatsje in het gelijk genaamde national park is alleen met de boot te bereiken. De boottocht van een uur over een echte jungle rivier was echt mooi.

Vrijdag was een echte natuur dag. Om 6 uur 's morgens zijn we met een gids in een kano de natuurlijke kanaaltjes van het park door gevaren. Zo vroeg in de ochtend zijn veel dieren actief en is er veel te zien, tenminste als je weet waar je moet kijken. Zo hebben we apen en papegaaien gezien. Ook kaaimannen, Jesus Christ (soort reptiel) en allerlei vogels hebben we gespot. 's Middags zouden we zelf een trail door het park gaan lopen, maar al snel werden we door een local meegenomen die ons twee verschillende slangen, een boomkikker en toekans liet zien. Ook gaf hij ons kokosnoten voor de dorst. Om de dag af te sluiten gingen we 's avonds nog een keer de jungle in met een gids. Sommige dieren, zoals kikkers en reptielen zijn dan juist actief en beter te vinden. We hebben een aantal leaf frogs gezien. Deze boomkikker is zo'n beetje het symbool van Costa Rica. Ook hebben we een kameleon gespot. Helaas kon onze gids geen slangen gevonden krijgen. Maar die hadden we gelukkig smiddags al gezien.

Omdat je zonder gids het park niet inmag , besloten we niet langer in Tortuguero te blijven. Zaterdagochtend hebben we een drie uur lange boottocht over binnenlandse riviertjes gemaakt naar Puerto Limon. We hebben daar eindelijk een schildpad gezien en ook een krokodil of twee. Vanaf Puerto Limon was het nog anderhalf uur met de bus naar Puerto Viejo de Salamanca. Dit kustplaatsen ligt midden tussen twee natuurparken.

Gisteren hebben we fietsen gehuurd en zijn we naar het zuiden gefietst. Eerst hebben we een tour gedaan door het Jaguar Rescue Center. Hier worden gevonden dieren zoals apen, luiaards etc opgevangen die bijvoorbeeld zijn aangereden o.i.d. Het was heel mooi opgezet en werd gerund door een aantal vrijwilligers. Het mooie was dat je er veel wilde dieren eens van dichtbij kunt zien. In het woud zitten ze meestal toch hoog in de bomen of ver weg. Het verblijf met jonge aapjes was het leukste omdat je daar in mocht, de aapjes zijn heel speels en springen en lopen zo over je heen. Ook hebben we luiaard, papegaaien, uilen, valken, en zelfs een wild cat van dichtbij gezien. 's Middags zijn we naar Manzillo gefietst. Dit is een natuur gebied langs de zee. Het oerwoud groeit hier gewoon tot op het strand. Hier hebben we een mooie trail gelopen met een paar mooie uitzichtpunten. Natuurlijk kon een verfrissende duik niet ontbreken.

Vandaag zijn we met de bus naar Cahuita gegaan om een andere National Park te bezoeken. De wilde dieren hingen zo nu en dan voor onze neus, apen, luiaards, wasberen en zelfs een felgele slang. Na een verfrissend half uurtje zwemmen, hebben we de Nike afgemaakt en de bus terug naar het hostel gepakt, waar ik nu dit verhaaltje aan het typen ben.

De natuur in Costa Rica is prachtig, maar de tijd vliegt voorbij, dus morgen reizen we naar Panama. Als het goed is komen we rond de middag aan op de tropische eilanden groep Bocas del Toro.

Beste lezers, hartstikke leuk dat jullie me tot nu toe via deze site hebben gevolgd en dat jullie deze lange lappen tekst helemaal lezen/skimmen. Na dit verslag komt er volgende week nog eentje over ons niet al te lange verblijf in Panama.

Groeten,
Johan